Вт. Сен 29th, 2020

Секрет скарбниці: перші показники проекту Держбюджету на 2017 рік

Госбюджет

ГосбюджетНайбільш очікуваний в Україні текст вересня 2017 року — зовсім не черговий художній витвір чи наукова праця, а фінансовий бестселер під назвою Проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік». Проект мав символічний номер 5000: 5 є «грошовитою» цифрою, а нулі кожен сприймає по-своєму, або безкінечність, або порожнеча. Документ внесено напередодні місячного затемнення 16 вересня. Та це не вся містика. Хоча формально документ внесено в останній день, визначений українським законодавством, 15 вересня, реально ознайомитися з текстом депутати та зацікавлені громадяни мали нагоду лишень з 10 годин приблизно 37 хвилин 19 вересня. За словами лідера фракції «Батьківщина» Юлії Тимошенко, у проекті чимало порушень, зокрема, неповернення ПДВ та ефемерні джерела надходжень (приватизація, що зазнала невдачі, наприклад). Ми не будемо цитувати, ми просто читаємо проект і коментуємо. Формат незвичайний, але перші враження — завжди вірні.

***

Доходи Державного бюджету України у сумі 706.269.842,0 тис. гривень, у тому числі доходи загального фонду Державного бюджету України — у сумі 653.987.202,1 тис. гривень та доходи спеціального фонду Державного бюджету України — у сумі 52.282.639,9 тис. гривень, згідно з додатком № 1 до цього Закону;

видатки Державного бюджету України у сумі 775.264.946,1 тис. гривень, у тому числі видатки загального фонду Державного бюджету України — у сумі 719.956.651,7 тис. гривень та видатки спеціального фонду Державного бюджету України — у сумі 55.308.294,4 тис. гривень;

повернення кредитів до Державного бюджету України у сумі 6.206.862,6 тис. гривень, у тому числі повернення кредитів до загального фонду Державного бюджету України — у сумі 4.949.082,5 тис. гривень та повернення кредитів до спеціального фонду Державного бюджету України — у сумі 1.257.780,1 тис. гривень;

надання кредитів з Державного бюджету України у сумі 14.758.758,5 тис. гривень, у тому числі надання кредитів із загального фонду Державного бюджету України — у сумі 1.317.778,0 тис. гривень та надання кредитів із спеціального фонду Державного бюджету України — у сумі 13.440.980,5 тис. гривень;

граничний обсяг дефіциту Державного бюджету України у сумі 77.547.000 тис. гривень, у тому числі граничний обсяг дефіциту загального фонду Державного бюджету України — у сумі 62.338.145,1 тис. гривень та граничний обсяг дефіциту спеціального фонду Державного бюджету України — у сумі 15.208.854,9 тис. гривень, згідно з додатком № 2 до цього Закону;

оборотний залишок бюджетних коштів у розмірі до двох відсотків видатків загального фонду Державного бюджету України, визначених цією статтею.

***

Досі все жорстко, відповідно до законодавства та БК.

***

Стаття 7. Установити у 2017 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня 2017 року — 1544 гривні, з 1 травня — 1624 гривні, з 1 грудня — 1700 гривень, а для основних соціальних і демографічних груп населення:

дітей віком до 6 років: з 1 січня 2017 року — 1355 гривень, з 1 травня — 1426 гривень, з 1 грудня — 1492 гривні;

дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня 2017 року — 1689 гривень, з 1 травня — 1777 гривень, з 1 грудня — 1860 гривень;

працездатних осіб: з 1 січня 2017 року — 1600 гривень, з 1 травня — 1684 гривні, з 1 грудня — 1762 гривні;

осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2017 року — 1247 гривень, з 1 травня — 1312 гривень, з 1 грудня — 1373 гривні.

Стаття 8. Установити у 2017 році мінімальну заробітну плату:

у місячному розмірі: з 1 січня — 1600 гривень, з 1 травня — 1684 гривні, з 1 грудня — 1762 гривні;

у погодинному розмірі: з 1 січня — 9,67 гривні, з 1 травня — 10,18 гривні, з 1 грудня — 10,65 гривні.

Стаття 9. Установити, що у 2017 році рівень забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум) для призначення допомоги відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» у відсотковому співвідношенні до прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп населення становить: для працездатних осіб — 21 відсоток, для дітей — 85 відсотків, для осіб, які втратили працездатність, та інвалідів — 100 відсотків відповідного прожиткового мінімуму.

Розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям у 2017 році не може бути більше 75 відсотків рівня забезпечення прожиткового мінімуму для сім’ї.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум) для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дитячих дошкільних закладах відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» у 2017 році збільшується відповідно до зростання прожиткового мінімуму.

***

Навіть на перший погляд помітно намагання стримувати збільшення грошової маси у населення шляхом стримування основних показників для призначення соціальних виплат. Так званий «м’який секвестр» соціального блоку Дербюджету. З одного боку, стримування темпів зростання інфляції, з іншого, зведення до мінімуму навантаження на видаткову частину Держбюджету. Це означає, що уряд не переконаний у зростанні економіки. Більше того, Кабмін, судячи з проекту, переконаний у негативній динаміці макроекономічних процесів в Україні. Краще готуватися до гіршого сценарію, аніж потім сушити мозок, де взяти гроші. Утім, більшості громадян, що належать до незахищених верств населення, доведеться відчути на собі наслідки секвестру. Хіба що ціни на так стрімко зростатимуть. Однак мусимо визнати, — цей крок є властивим майже всім українським держбюджетам, незалежно від прем’єрів. Навіть Юлія Тимошенко віддавала перевагу ручному коригуванню бюджету і соціальні «блага» щедро дарувала постановами КМ. Чому тиснуть найперше соцблок? Це те, шо у цілковитому розпорядженні уряду. Краще потім додати, аніж забираги при погіршенні динаміки макроекономічних процесів.

***

Стаття 16. Надати право Кабінету Міністрів України у разі потреби здійснювати випуски облігацій внутрішньої державної позики понад обсяги, встановлені додатком № 2 до цього Закону, з подальшим придбанням у державну власність в обмін на ці облігації акцій додаткової емісії банків з відповідним коригуванням граничного обсягу державного боргу, визначеного цим Законом.

На обсяг випущених облігацій внутрішньої державної позики Міністерство фінансів України збільшує відповідні показники фінансування державного бюджету понад обсяги, затверджені у додатку № 2 до цього Закону.

***

Омріяні важелі ручного управління банківською сферою. Додати можна мало що. Вочевидь, гучних банкрутств банків у першій половині 2017 року, на щастя, не буде.

***

Стаття 17. Надати право Кабінету Міністрів України у разі потреби здійснювати випуски облігацій внутрішньої державної позики понад обсяги, встановлені додатком № 2 до цього Закону, в обмін на ці облігації векселів, виданих Фондом гарантування вкладів фізичних осіб, з відповідним коригуванням граничного обсягу державного боргу, визначеного цим Законом.

На обсяг випущених облігацій внутрішньої державної позики Міністерство фінансів України збільшує відповідні показники фінансування державного бюджету понад обсяги, затверджені у додатку № 2 до цього Закону.

***

Принцип «вітряка», коли кошти у безготівковій формі мандрують з відомства до відомства задля затикання «дірок». Плюс — ефект стабілізації системи державних виплат та банківської сфери, мінус — практика «запускання рук» до Фонда гарантування вкладів буде продовжена.

***

Стаття 19. Надати право Кабінету Міністрів України у встановленому ним порядку реструктуризувати фактичну заборгованість обсягом до 1.600.000.000 гривень, що виникла станом на 1 січня 2017 року, за ухваленими на користь юридичних осіб рішеннями судів, виконання яких гарантовано державою, шляхом видачі фінансових казначейських векселів строком обігу до семи років, з відстроченням платежів за цією заборгованістю на один рік та відсотковою ставкою 9,3 відсотка річних. Право видачі таких векселів надати органам, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

***

Широкого розповсюдження «вексельні» розрахунки у держфінансах набули якраз з подачі «регіоналів» (згадаємо відповідне законодавство, особливо як його ухвалювали). Знову ж таки, стерелізація грошової маси, принцип «вітряка», — и вуаля, кошти начебто десь є, але вони не «тиснуть» і не стимулюють інфляційні процеси.

***

Стаття 25. Надати право Кабінету Міністрів України здійснити списання простроченої заборгованості перед державою за кредитами, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, наданими на поворотній основі відповідно до рішень Уряду протягом 1994-1999 років, а також нарахованих на них пені та штрафів станом на 1 січня 2017 року, яка обліковується у Державній казначейській службі України за Міненерговугілля та по судовим рішенням, які набрали законної сили щодо стягнення такої заборгованості з Міненерговугілля, в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.

***

Власне, коли є «батоги», то мають бути і «пряники». Один із них — ручне боргове управління, коли уряд матиме змогу самовільно «вибачати» заборгованості в енергетичній сфері. На практиці, якщо споживач заборгує, йому нарахують пеню, а якщо, приміром, обленерго, то йому і списати можуть, якщо, звісно, є правильний підхід до уряду. Формально дана норма дозволить контролювати обсяги боргів в енергетиці й, за потреби, оперативно запобігти кризі неплатежів.

***

Прикінцеві положення

  1. Кабінету Міністрів України затвердити у двотижневий термін Перелік об’єктів права державної власності, що підлягають приватизації у 2017 році, який забезпечить надходження до Державного бюджету України коштів від приватизації державного майна в розмірі, встановленому цим Законом.

***

Ставка на надходження від приватизації, що вже стала ритуальною. Передбачити реальні обсяги неможливо, але приємно думати, що грошей може бути більше, ніж очікувалрся.

***

8. Кабінету Міністрів України з метою забезпечення надходжень від портового (адміністративного) збору у обсязі, передбаченим цим Законом, внести зміни до нормативно-правових актів щодо збільшення розміру ставок портового (адміністративного) збору за рахунок оптимізації ставок інших портових зборів.

***

Товари, імпортовані морем чи річками, подорожчають. Річкове вантажне судноплавство зазнає збитків.

***

  • Дозволити Міністерству фінансів України за згодою Національного банку України протягом 2017 року здійснити правочин з державним боргом шляхом обміну облігацій внутрішньої державної позики, що є у власності Національного банку України, на нові облігації внутрішніх державних позик на умовах, встановлених Кабінетом Міністрів України.

Міністерство фінансів України за результатами такого правочину здійснює відповідне коригування граничного обсягу державного боргу, визначеного цим Законом, та показників фінансування державного бюджету понад обсяги, затверджені у додатку № 2 до цього Закону.

***

Можливо, один із найважливіших моментів проекту Держбюджету на 2017 рік. ОВДП від НБУ і ОВДП від КМ матимуть різницю в умовах, що, у свою чергу, дозволить де факто у ручному управлінні керувати обсягами внутрішнього боргу. Можна передбачити, що кореція бюджетних показників «догори» відбудеться за рахунок цих, заощаджених на ОВДП, коштів.

***

Володимир Гройсман назвав цей бюджет «чесним». На перший погляд, він таким і є, особливо коли мати на увазі прийоми ручного управління та посилення контролю. Власне, ми ще не читали Пояснювальної записки. Дух бюджету на 2017 рік закладено саме там. Тож чекайте на другу частину.

Лілія Брудницька, ЗамПоліт

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *