Пт. Сен 25th, 2020

Чиї борги за комірне: отримувачам субсидій доведеться судитися з постачальниками послуг

c1b3a400b1aa5926e705cbe7f6bc6837

 Доки Міністерство соціальної політики звітує про успіхи функціонування системи субсидій оплати житлово-комунальних послуг, люди у коментарях на сторінці Міністерства повідомляють, що грошей — катма. Складається загрозлива ситуація. З одного боку, деякі коментатори не отримали грошей ще за жовтень 2019 року (у готівковій і безготівковій формах), тому вимушені були заплатити власним коштом комірне за жовтень, оскільки від жовтня у платіжках публікуються суми «до сплати» без зазначення субсидії, а накопичення боргнів вище 320 грн призводить до втрати субсидії (її нарахування припиняється). Однак у багатьох субсидіантів відсутні власні кошти на оплату комунальних послуг у листопаді, тому непроплати зросталимуть. З іншого, люди ризикують втратити субсидії через борги, котрі створені не ними, а управліннями соціального захисту. Зверенння до управлінь соцполітики нічого не дають, ба навіть на сторінці Мінсоцполітики у соцмережі відсутні відповіді на ці гарячі запитання. Тому ЗамПоліт звернувся до фахівців і пропонує субсидіантам знати і відстоювати свої права. На запитання відповідає Євгенія Дубінська, Президент Фонду розвитку та інновацій ЖКГ: 

  • Відповідно до Закону України  “Про житлово-комунальні послуги” (далі — Закон) встановлено, що  законодавчо передбаченні пільги та субсидії на оплату житлово-комунальних послуг виплачуються споживачу в грошовій формі у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.  Зазначена норма Закону введена в дію з 1 січня 2019 року, двома етапами: спочатку субсидії у грошовій формі кінцевому споживачу з березня, а з жовтня – відповідно пільги.

Правила змінюються — борги накопичуються

Таким чином, відзначає експерт,  призначені споживачу пільги та субсидії виплачуються державою вже не надавачам послуг, як було раніше, а безпосередньо споживачам житлово-комунальних послуг (мешканцям).

Як наголошує Євгенія Дубінська, законодавством  передбачено, що пільговики/субсидіанти, яким надається пільга/субсидія у грошовій формі, зобов’язані сплачувати щомісяця вартість фактично спожитої послуги з урахуванням суми пільги, перерахованої АТ «Ощадбанк» управителям (житлова послуга) та  виконавцям комунальних послуг або виплаченої таким пільговикам готівкою. 

Отже, при наданні пільг та субсидій у грошовій формі (готівковій чи безготівковій формі) управителі, виконавці комунальних послуг нараховують повну плату за спожиті житлово-комунальні послуги, без урахування розміру пільг та субсидій.

Таким чином нарахування плати надавачами житлово-комунальних послуг у повному обсязі 9без врахування пільг та субсидій) є цілком законним.

Споживач усюди винний

Щодо несвоєчасного перерахування пільг та субсидій кінцевому споживачу – на жаль, це поширене явище, відзначає експерт:  Але раніше від цього страждали саме надавачі житлово-комунальних послуг. Борги держави перед підприємсвами житлово-комунального господарства по відшкодуванню наданих пільг та субсидій складали кілька мільярдів гривень. Навіть на сьогоднішній день залишилась певна заборгованість. Це одна з ймовірних причин несвоєчасних відшкодувань споживачам пільг та субсидій в грошовій формі.

Та, на думку Євгенії Дубінської,  можуть бути й інші причини:

  • Враховуючи децентралізацію, не всі питання соціального захисту населення, у тому числі щодо надання пільг та субсидій, вирішуються на рівні Мінсоцполітики. Більшість питань щодо призначення пільг та субсидій належить до сфери дії місцевих Управлінь праці та соціального захисту населення, які підпорядковуються органу місцевого самоврядування. Тому може бути або певний бюрократичний процес або службова недбалість працівників таких підрозділів, які  несвоєчасно подали дані до АТ «Ощадбанк» Або гірше —  професійна некомпетентність працівників підрозділів УПСЗН та органу місцевого самоврядування.

Експерт наводить приклад: у місті Суми Управління праці та соціального захисту населення за домовленістю з органом місцевого самоврядування не надають пільги та субсидії на послугу з управління багатоквартирними будинками, доки управителі не виконають купу додаткових умов, не передбачених жодним нормативно-правовим актом.

  • Чому так відбувається? Тому що орган місцевого самоврядування не бажає щоб в місті був конкурентний ринок управління багатоквартирними будинками і будь-якими шляхами створює управителям перешкоди. Навіть незважаючи на те, що від цього страждатимуть мешканці міста.

Не уникнути лабетів Феміди

Щодо відстоювання своїх законних прав, то єдиний законний шлях, наголошує Євгенія Дубінська,  – це вирішення питання у судовому порядку:

  • Подавати до суду слід на орган, який не перерахував призначені пільги та субсидії, тобто фактично заборгував кошти споживачу. А у разі якщо надавачем/виконавцем житлово-комунальних послуг подано на мешканця до суду за заборгованість, що виникла внаслідок несвоєчасного перерахування пільг/субсидій у грошовій формі, необхідно також долучати третьою стороною для підтвердження боргу з боку відповідної структури.

Отже, Міністерство соціальної політики перекинуло проблеми виплат коштів по субсидіях на місцеву владу, борги за комірне — повністю на споживачів і фактично вмило руки. Безумовно, кількість отримувачів субсидії за таких умов суттєво зменшиться, а держбюджет заощадить чималі кошти. Але постачальники послуг навряд чи отримають свої кошти, яких у людей, котрі отримали право на субсидію, катма. І навряд чи їм допоможуть судові позови та арешти майна субсидіантів, оскільки це переважно люди малозабезпечені. Але якшо б постачальники послуг стали на бік споживачів і вимагали б від управлінь соцполітики на місцях перерахунку коштів на оплату субсидій, напевне, ситуація зрушила б із місця. А так — слід очікувати валу судових позовів та боргової кризи.

ЗамПоліт